Uitleg Kalender: (klik op onderstaande link via iAgenda !!)

Bijeenkomsten DOP zijn, op vooraf aanmelding bij bestuur, vrij toegankelijk !! Agendapunten over en door DOPpers en bestuursitems.

Activiteit DOP:  leuke activiteiten voor iedereen verbonden met/via en voor gemeenschap Berg-Nattenhoven, mail gerust voor vragen/info !! Denk hierbij ook aan Dörpskamer middagen in het MFC.

Project Actief: periode geeft een indicatie van een lopend project, door werkgroepen DOP of actuele lopende projecten. Bv Toekomstvisie, A2 verbreding en Grindwinning Graetheide !!

Volgende DOP bijeenkomsten, vrij toegankelijk, graag bij voorkeur een berichtje aan bestuur, start altijd 19.30 uur.

• Maandag 20 November,  Bijeenkomst bij Café Knoors - Meeks, Berg.

Uitkomsten Omgevingsvisie Limburg:

Update Grindwinning Graetheide.

(Tekst toegestuurd van grindexploitant L' Ortye)

Geschiedenis

Wanneer we terugkijken naar de voorbije decennia dan zien we dat er al meer dan 40 jaar een zwaard van Damocles boven Graetheide hangt of er wel of geen industriële activiteiten door DSM ontwikkeld worden.

Vanuit het Graetheide Comité en de buurtvereniging Graetheide begrepen we tijdens onze eerste kennismaking in 2020 dat deze initiatieven uitéén liepen van ondergrondse energie-opwekking, zonnecellenpark tot zelfs een nucleair initiatief.

Dit alles resulteerde tot jarenlange tegenstellingen tussen DSM en het Graetheide Comité waarbij het doel om het Graetheide gebied te vergroenen en toegankelijk te maken voor de omgeving niet is gerealiseerd.

BUITEN

Toen wij onze nieuwe visie en werkwijze onder de naam “BUITEN” lanceerden om gebiedsopgaven en problemen in buitengebieden aan te pakken, dachten we “waarom dan niet in Graetheide?”. De uitdagingen konden immers niet groter zijn en mogelijk dat L’Ortye hier in combinatie met zand- en grindwinning een bijdrage kan leveren aan het doorbreken van een hardnekkige patstelling en een nieuwe dynamiek. Dit was voor ons de reden om in de periode 2020 - 2022  met zowel het Graetheide Comité als ook met de bewonersvereniging en DOP Berg en Nattenhoven meerdere malen in gesprek te treden en de dialoog te voeren. De wensen vanuit de omgeving waren destijds volstrekt helder en zeer concreet.

Bijdrage L’Ortye op Graetheide

Wat kan L’Ortye met een zand- en grindwinning dan concreet bijdragen voor de ontwikkeling van het Graetheide gebied?

• Graetheide definitief groen maken
  • Versnelling brengen in het proces door de dialoog aan te gaan en vervolgens samen concreet aan de slag te gaan om zo snel mogelijk een groen Graetheide te realiseren.
  • Integrale gebiedsontwikkeling met een combinatie van landbouw, natuurontwikkeling, recreatie en zand- en grindwinning om dit alles mee te realiseren en te financieren.
  • Bijdrage leveren aan de totstandkoming van de Ecologische Oost-West verbinding in het gebied
  • Verbeteren van de recreatieve mogelijkheden in het gebied
  • Verbeteren van de groenstructuren in het gebied
  • Verbeteren van de verkeersveiligheid
  • DSM afstand laten doen van haar gronden om hiermee industriële ontwikkelingen richting toekomst te voorkomen.

Zoals gezegd werken wij met ons team momenteel aan verschillende studies. Wanneer we hier concreet meer over kunnen melden komen we direct bij jullie terug.